04 kwietnia 2012

Mieszany chleb gryczany



Mieszany chleb gryczany

  • 450 g zaczynu*
  • 300 g mąki pszennej typ 650
  • 200 g mąki gryczanej
  • 350 ml letniego mleka
  • 1 łyżka miodu
  • 2-3 łyżeczki soli (do smaku)


* Zaczyn: ja przygotowywałam go metodą 3 stopniową. Wyjdzie troszkę więcej niż będziemy potrzebować do pieczenia chleba, więc resztę z powodzeniem możemy zastosować jako podstawę do kolejnych wypieków.

1 etap:
2 -3 łyżki zakwasu żytniego + 90g mąki + 90g letniej wody

Całość mieszamy i odstawiamy do przefermentowania w dość ciepłym miejscu na 5-6 godzin.

2 etap:
mieszanina jw. + 90g maki + 80g letniej wody,

Do mieszaniny z pierwszego etapu dodajemy nową porcje mąki i wody, dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 8-12 godzin.

3 etap:
ciasto jw. + 60g maki + 80g letniej wody

Do mieszaniny z drugiego etapu dodajemy nową porcje mąki i wody, dokładnie mieszamy i odstawiamy w ciepłe miejsce na 3-4 godziny.

Wydaje się skomplikowane czasowo, ale ja zaczęłam tak: I etap – ok. godz 16, II – ok. godz 22, III – ok. godz 9 i udało się pogodzić wszystko w czasie.


Miód oraz 2 łyżeczki soli rozpuszczamy w mleku. Z gotowego zaczynu odmierzamy 400 g. Dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy dokładnie kilka minut za pomocą drewnianej łyżki. (Jeśli ciasto wydaje nam się za mało słone dodajemy więcej soli) Powstanie dosyć luźne ciasto. Odstawiamy w ciepłe miejsce na około 90 minut. Ja miałam dość ciepło w domu i już po 1 godzinie ciasto podwoiło objętość. Po tym czasie wyrabiamy jeszcze raz ciasto dodając trochę mąki (tyle aby ciasto było bardziej stabilne). Odstawiamy ponownie w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Następnie ostatni raz delikatnie wyrabiamy, przekładamy do przygotowanej foremki (mnie z tej porcji wyszła keksówka + mała foremka, ale następnym razem rozłożę ciasto do 2 keksówek) i czekamy aż podwoi objętość.  Przed włożeniem do piekarnika wierzch ciasta spryskujemy wodą. Wkładamy do nagrzanego i naparowanego piekarnika (temp 220C) i pieczemy 15 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 180C i pieczemy jeszcze około 25-30 minut.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz