16 kwietnia 2012

Chleb mleczny


Jeżeli ktoś uważa, że pieczenia chleba jest trudne i czasochłonne to się bardzo myli – przynajmniej w tym wypadku.  Zabierałam się za pieczenie chleba na zakwasie i byłam przygotowana, iż zajmie mi to trochę czasu.  Przypadkowo znalazłam wspaniały przepis. Chlebek robi się bardzo szybko, wspaniale wyrasta a jeszcze lepiej smakuje J (źródło: Atelier Piekarnia)


Chleb mleczny:
  • 150 g zakwasu żytniego
  • 10 g drożdży świeżych
  • 500 g mąki pszennej (typ 650)
  • 250 ml - 300 ml mleka (wyjętego wcześniej)
  • 2 łyżki oleju roślinnego
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1,5 łyżeczki soli

W misce umieścić zakwas, rozkruszone drożdże, cukier i połowę mleka i połączyć na gładką masę. Następnie należy wsypać mąkę (przesianą przez sitko), sól, dolać resztę mleka i rozpocząć zagniatanie. Kiedy zacznie formować się ścisły kształt, należy dolać olej oraz, w razie potrzeby, nieco więcej mleka (jeśli wydaje nam się, że ciasto jest za gęste). Zagniatać przez 3-4 minuty.  Ciasta nie odstawiamy do wyrośnięcia, od razu przekładamy do wysmarowanej olejem bądź masłem i wyspanej bułką tartą lub otrębami foremki i odstawiamy do wyrośnięcia co najmniej na jej wysokość (u mnie około 1,5 h). Ponieważ ja także jak autorka zawsze piekę chleby w blaszkach, piekłam moje ciasto w foremce o średnicy 20 cm. Wierzch wyrównujemy łyżką zwilżoną wodą. Piekarnik nagrzać, wstawiając również do niego naczynie z wodą.  Przed włożeniem chleba do piekarnika, wierzch spryskałam woda i posypałam mąką. Piekłam 15 minut w 220 stopniach Celsjusza, po tym czasie wyjęłam naczynie z woda i zmniejszyłam temperaturę do 200 stopni i piekłam jeszcze 30 minut. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz